Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

Brněnská Drbna

První česká virtuální učebna je v Šumperku, žáci v ní pomocí virtuální reality zkoumají lidské tělo

čtvrtek, 4. října 2018, 20:30

Studenti šumperské zdravotnické školy si možná ještě více oblíbí předměty anatomie a fyziologie. A to díky učebně se speciálním vybavením, která žákům usnadní a zezábavní studium lidského těla. Učebnu Střední zdravotnické škole Šumperk vybavila společnost Samsung 16 sety na virtuální realitu, dotykovou interaktivní obrazovkou a zařízením Google Chromecast, které učitelům umožní zrcadlit právě probírané učivo z virtuální reality na obrazovku. Jeden set se skládá z chytrého telefonu Samsung Galaxy S8, brýlí na virtuální realitu Samsung Gear VR a aplikace VAU Virtuální anatomická učebna.

„Samsung vždy usiloval o humanizaci svých technologií, které jsou ku prospěchu nejen v oblasti práce a zábavy, ale usnadňují nám i běžný život. Navíc je pro nás vzdělávání a zavádění inovací do procesu vyučování klíčovou prioritou v rámci naší strategie společenské odpovědnosti. I proto jsme iniciovali projekt VAU, kde vidíme skutečný smysl a přínos nových technologií pro učení a vyučování. Lidské tělo je úžasný fenomén a spojení s virtuální realitou přináší nové možnosti k jeho zkoumání,“ říká Zuzana Mravík Zelenická, CSR manažerka společnosti Samsung Czech and Slovak.

Anatomie ve virtuální realitě

Při studiu lidského těla je pro většinu studentů nejnáročnější prostorová představivost ve spojení s lidským tělem, kdy se kosti, svaly i jednotlivá ústrojí navzájem překrývají. Aplikace VAU přináší studentům podstatné ulehčení, jelikož s její pomocí mohou vidět jednotlivé struktury lidského těla z různých perspektiv. Mohou je interaktivně otáčet, naklánět, zvětšovat či oddalovat tak, jako by měli reálné soustavy lidského těla před sebou. Žáci vidí, jak lidský organismus vypadá ve třech dimenzích. Dosud se to učili převážně z obrázků v učebnicích, a učivo tak nyní pochopí mnohem lépe a rychleji. Přednášející má na výběr z několika módů prohlídky lidského těla. Buď se všichni studenti připojí do jednoho virtuálního prostředí, které se zároveň zrcadlí na obrazovce, nebo se mohou do virtuální reality ponořit individuálně.

„Aplikace kromě 3D zobrazení všech soustav lidského těla obsahuje i jejich názvy a stručné edukativní texty jako z učebnice. Navíc obsahuje i prvky gamifikace, čímž zvyšuje svou atraktivitu u studentů, kteří si hrají a zároveň se učí. Věřím, že i díky tomu se zvýší zájem studentů o zdravotnické obory a nebude v budoucnu nouze o skutečně kvalitní odborníky,“ říká Mgr. Zuzana Gondová, ředitelka Střední zdravotnické školy Šumperk.

Snadnější výuka ve více než 149 zemích

Za aplikací VAU a její komerční předlohy Human Anatomy VR, určené pro vysokoškolské studenty medicíny, stojí Tomáš Brngál, absolvent Lékařské fakulty Univerzity Komenského a nadšenec do moderních technologií, společně se svým kamarádem Milošem Svrškem, absolventem Slovenské technické univerzity.

„Virtuální realita nabízí doposud nepoznané a nevyzkoušené možnosti, které mohou mít ve výsledku reálný dopad na obrovské množství lidí. Ve virtuální realitě lze simulovat i operace, a lépe tak pochopit jednotlivé procesy. Kromě lepšího porozumění lékaři i pacienty to může v budoucnu přinést i nemalé úspory,“ naznačuje možnou budoucnost virtuální reality Tomáš Brngál.

Svou aplikaci Human Anatomy VR, která v současné době pomáhá tisícům studentů medicíny a zdravotnických oborů již ve 149 zemích po celém světě, představil Tomáš Brngál v upravené verzi pro střední školy právě pod názvem VAU Virtuální anatomická učebna s kolegy v loňském roce na Slovensku, kde byla k dispozici taktéž studentům středních zdravotnických škol. Podle jejich zkušeností si díky aplikaci mnohem rychleji osvojují nové poznatky, mají větší chuť do učení a mnohonásobně se jim zlepšila prostorová představivost. Sami vyučující pak nejvíce oceňovali zvýšený zájem žáků o anatomii, zlepšení jejich výsledků i větší atraktivitu vlastního výkladu.   

Převádění znalostí do virtuální podoby, široké využívání digitálních pomůcek a gamifikace výuky se tak ukazují být tou správnou věcí, kterou s sebou přináší nezadržitelný pokrok. Nejmodernější technologie už nebudou běžní lidé využívat na sto procent jen v práci nebo při zábavě, ale i během tak důležitého procesu, jakým vzdělávání bezesporu je.

O čem píše Drbna.cz

Slovácký rok v Kyjově trhal návštěvnické rekordy. Příští ročník se bude konat už za dva rokySlovácký rok v Kyjově trhal návštěvnické rekordy. Příští ročník se bude konat už za dva roky

Slovácký rok v Kyjově trhal návštěvnické rekordy. Příští ročník se bude konat už za dva roky

Dnes, 16:02Více než 30 tisíc lidí dorazilo o víkendu na jubilejní dvacátý ročník folklorních slavností...

Vládní protidrogová koordinátorka čelí podezření z plagiátorstvíVládní protidrogová koordinátorka čelí podezření z plagiátorství

Vládní protidrogová koordinátorka čelí podezření z plagiátorství

Dnes, 15:42Vládní protidrogová koordinátorka Jarmila Vedralová čelí podezření, že opsala část své bakalářské a...

Po letech na útěku v českém vězení. Muž se skrýval ve FranciiPo letech na útěku v českém vězení. Muž se skrýval ve Francii

Po letech na útěku v českém vězení. Muž se skrýval ve Francii

Dnes, 14:04Díky intenzivní mezinárodní policejní spolupráci byl muž vypátrán a na základě evropského...

© 2011 - 2019 TRIMA NEWS, s. r. o