Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

Brněnská Drbna

POLITICKÁ KORIDA: Jak se zastupitelům zamlouvá navrhnutá změna podoby Žižkova náměstí?

středa, 12. června 2019, 18:00

Dvě rozdílné studie pro podobu Žižkova náměstí představilo na tiskové konferenci vedení města Olomouce. Studie pocházejí od dvou ateliérů. Jedna počítá s "vídeňskými zastávkami", které jsou například u Flory. Druhá studie uvádí jako reálnou možnost přestěhování sochy Tomáše Garrigua Masaryka do jiné části náměstí. Co na návrhy říkají zastupitelé?

Otázka redakce

Byly představeny vizualizace, jak by v budoucnu mohlo vypadat Žižkovo náměstí. Co na vizualizaci říkáte? Nahlížíte na koncept spíše pozitivně, či negativně? Proč?​
Otázka byla položena předsedovi zastupitelského klubu e-mailem ve  5. června v 14:00, předsedové či jejich zástupci měli čas odpovědět do středy 12. května do 12:00. 

Odpovědi zastupitelů jsou řazeny podle času doručení do redakce:

Lukáš Blažek (hnutí spOLečně)

Návrh rekonstrukce Žižkova náměstí vítáme. Ze studií vyplývá přeměna dnes průchozího studentského místa na živý a navíc krásný a zelený prostor. Získá jak Pedagogická fakulta, tak Žižkovo náměstí. Navržená výsadba stromů je v kontextu horkých letních dní nutností, na což naše hnutí SpOLečně před časem upozornilo (dočasným) umístěním stromů, které pak darovalo městu.  Vnímáme jako nutnost postupně řešit celou Masarykovu třídu, zejména návratem stromořadí a celkovým oživením například předzahrádkami a městským mobiliářem. Těšíme se a velmi výrazně budeme tento směr podporovat a napomáhat jeho realizaci.

 

Jiří Zima (KSČM)

Zastávky vídeňského typu nejsou šťastné řešení a ani je nepovažuji za bezpečné pro cestující tramvají, kteří zde nastupují a vystupují. Současné řešení je bezpečnější pro cestující a komfortnější pro řidiče aut. Nekříží se nástup a výstup cestujících s jízdní dráhou automobilů. 
Zeleň na studii je předvedena vcelku vzrostlá, lépe kdyby architekti nepřeháněli a ukázali vizualizaci těsně po rekonstrukci, ale to by nebylo tak efektní, ne s odstupem patnácti a více let, což je tak minimální doba, než zasazené stromy dosáhnou zde ukázaných rozměrů. Navíc mi vadí likvidace současné zeleně, kterou někdo jen tak šmahem nechá nahradit jinou. Nebylo by na škodu, kdyby se urbanisté naučili pracovat se stávající zelení, ač je to samozřejmě pro ně pracnější. 
Přesun sochy ano, za předpokladu, že tento prostor zůstane prázdný.Plochu může pedagogická fakulta použít k jiným účelům(koncerty studentů apod.). Umístění sochy asymetricky nijak nesnižuje Masarykův význam. Vzhledem k problémům se základem sochy při původní instalaci v devadesátých letech bych nový základ pod přemístěnou sochou viděl jako další pozitivum. 

Hynek Melichar (Piráti a Starostové)

Žižkovo náměstí je jednou ze vstupních bran do historického centra. Tvoří přirozený přechod mezi exponovanou Masarykovou třídou a páteřní komunikací středem města na náměstí Hrdinů. Jako takové si nepochybně zaslouží kvalitní rekonstrukci. Město mělo v posledních letech ideální možnost hlavní městskou tepnu mezi nám. Hrdinů a Žižkovým náměstím komplexně přetvořit v moderní bezbariérový prostor s preferencí živé pěší zóny s přívětivými obchody a zahrádkami po vzoru mnoha měst západní Evropy. 

Nedávno skončená rekonstrukce třídy Míru ideu komplexního a jednotného řešení celé komunikace mezi Žižkovým nám. a nám. Hrdinů upřednostněním parkovacích míst do budoucna výrazně zkomplikovala. Alespoň na Denisově se podařilo vytvořit „bezobrubníkový“ prostor, kde však  psychologicky narušují pěší zónu osazené sloupky i množství stále projíždějících aut. Plánovaná rekonstrukce tř. 8. května, která by byla ideální přívětivou pěší zónou, opět preferuje parkovací místa na úkor komfortu chodců a ideu tak nejspíš definitivně pohřbí. Dojde-li v dohledné době na rekonstrukci nám. Republiky, město opět upřednostní parkování. Zatímco v mnoha evropských městech existuje jednoznačná tendence dostávat auta mimo centrum a přetvářet je v pěší zóny, v Olomouci zůstává vše při starém.

Žižkovo náměstí by tím spíše mělo být ideálně řešeno jako klidová zóna s omezením automobilové dopravy, preferencí chodců, cyklistů a hromadné dopravy; jako zelená brána do města a místo, kde se člověk rád zastaví. V tomto kontextu lze obě zpracované studie rekonstrukce náměstí hodnotit jako poměrně vstřícné. Oba projekty počítají s velkým množstvím zeleně, oba počítají s přístřeškem pro cestující MHD. Na vizualizaci z dílny studia Zahrada Olomouc lze vyzdvihnout především bezbariérové pojetí celé plochy náměstí ve stylu pěší zóny či vodní prvky, které v parném létě prostor ochladí. Nerozumím však nutnosti přesouvat sochu T. G. Masaryka ze svého historického místa. Studie ateliéru Sborwitz zajímavěji řeší prostor před Pedagogickou fakultou UP s využitím převážně dřevěného mobiliáře v jednotném stylu včetně novinového stánku či zajímavých hodin. U obou studií záleží především na tom, jak bude v prostoru po rekonstrukci upravena místní doprava, která bude mít významný vliv na charakter náměstí.

Tomáš Pejpek (ProOlomouc)

Žižkovo náměstí obnovu potřebuje.. stejně jako Masarykova třída, Třída Svobody a mnoho dalších prostorů od sídlišť po prašné cesty v Holici. Kdy na všechny ty rekonstrukce dojde je ve hvězdách. Zatím splácí radnice ročně 200 miliónů za staré dluhy a mizerné obchody a plánuje místo zimáku multifunkční arénu za 1,5 miliardy. 

Ale zpět k Žižkovu náměstí. Je fajn, že radnice prověřuje budoucí podobu náměstí prostřednictvím souběžně zadaných studií. Škoda je, že nebyli osloveni i generačně mladší architekti. Ostatně nejlepším způsobem výběru vhodného řešení je byla architektonická soutěž, která by přinesla automaticky větší spektrum návrhů.

Pro architekta je složité posuzovat práci kolegů, zvlášť když je osobně zná. Budu ale otevřený - oba návrhy mě ani nepohoršily, ani nenadchly. Oba jsou realizovatelné. Zajímavé myšlenky přináší návrh arch. Sborowitze, ať už jde o ‘vídeňské' tramvajové zastávky nebo kultivaci parkování v přehledném uspořádání po stranách náměstí. Dnešní průjezd a parkování aut kolem vstupu do pedagogické fakulty moc parády nedělá. Samozřejmostí návrhů je obnova zeleně. Náměstí v obou návrzích jsou příjemná, vybízí k pobytu, k setrvání - jak velký rozdíl oproti dnešnímu bezútěšnému stavu s odstraněnými lavičkami. Za zmínku také stojí, že v úvahách chybí podzemní parkoviště. Důvod je asi ekonomický, ale je to ve prospěch MHD, cyklistiky i pěší chůze, které olomouckému centru sluší víc.

Jan Holpuch (ODS)

Na dotaz redakce neodpověděl.

 

 

 

 

Miloslav Tichý (ANO 2011)

Na dotaz redakce neodpověděl.







 

Michal Giacintov (KDU-ČSL)

Na dotaz redakce neodpověděl.

 

 

 

 

Yvona Kubjátová (ČSSD)

Na dotaz redakce neodpověděla.

 

 

 

 

Martin Jirotka (SPD a SPOZ)

Na dotaz redakce neodpověděl.

 

 

 

 

 

Napsal Jakub Wittka | Foto olomouc.eu

Štítky Politická korida, politika, Žižkovo náměstí

O čem píše Drbna.cz

Prima získala vysílací licenci na CNN Prima NewsPrima získala vysílací licenci na CNN Prima News

Prima získala vysílací licenci na CNN Prima News

Dnes, 13:42Televizní skupina Prima získala licenci pro chystaný zpravodajský kanál CNN Prima News. Rada pro...

Pražská integrovaná doprava dostane novou vizuální identitu. Zdůrazní rozšiřování do Středočeského krajePražská integrovaná doprava dostane novou vizuální identitu. Zdůrazní rozšiřování do Středočeského kraje

Pražská integrovaná doprava dostane novou vizuální identitu. Zdůrazní rozšiřování do Středočeského kraje

Dnes, 12:19Pražští radní schválili na svém pondělním zasedání vypsání designérské soutěže na sjednocení...

Nejstarší MHD v Česku slaví 150 let. Česká pošta vydala k výročí městské dopravy v Brně speciální známkuNejstarší MHD v Česku slaví 150 let. Česká pošta vydala k výročí městské dopravy v Brně speciální známku

Nejstarší MHD v Česku slaví 150 let. Česká pošta vydala k výročí městské dopravy v Brně speciální známku

Dnes, 09:53Město Brno si letos připomíná 150. let koněspřežné tramvaje v Brně. K výročí vytvořila Česká pošta...

© 2011 - 2019 TRIMA NEWS, s. r. o